untuk suke2 ajerrrr...

Selasa, 1 Disember 2009

masak bihun sup tulang...


smlm mlm..tunang aku request mntk aku mskkan dia SUP TULANG..dia kata nk mkn dgn bihun..so..aku blik kje trus g msk kt uma dia..aku blik dulu ngan adik aku coz nk msk..dia blik kendian sbb kna tunggu budak2 keje balik dr kilang..aku pn balik da lewat..lbh kurang pas mghrib baru smpai uma..smpai2 uma jek trus kuarkan tulang rangka lembu korban dr peti ais..da rr tulang 2 lom potong kecik2 lg..jenuh gk rr aku motong tulang 2..nsib ada parang..klu x mst xleh nk potg..keras btul tulang dia..pas da potg n bersihkan aku pn start rebus..yek rr..kna rr bg empuk dulu..sbb tulang 2 tulang lembu baru sembelih..so xde rr lma sgt nk bg dia empuk...sbnrnya x susah pn nk msk ni..bg aku nk msk pape sume sma jek..yg pntg kite kna pandai nk pelbagaikan..aku selalu ckp kt tunang aku..'sia2 jek syg amik ERT (ekonomi rumahtangga) msa sek dulu klu x reti masak..' hahaha..alhamdulillah..even aku bkn rr terror sgt dlm bab2 msk ni..tp sekurang2nya suami ngan ank aku nnt xde rr kebulur x mkn ataupun ari2 kna mkn luar jek..hehe..kite jd pompuan tntu rr skit2 kna reti msk..aku pn da b'azam..klu kawin nnt biar rr suami dan ank2 aku mkn dr air tgn aku sndiri..org kata itu rr penentu kebahagiaan rumahtangga kan?..ok..da alang2 aku wt entry pasal sup tulang ni..jom kiter kongsi resepi  bihun sup tulang ni sama2..

bahan2
bihun-direndam bg lembut..
beberapa ketul tulang lembu..(klu yg baik cr tulang serangka)
bawang merah-hiris
bawang putih-hiris
halia-hiris
sup bunjut adabi..(cr yg sup tulang punyer...)
kentang-dipotong empat
daun sup-diracik
sayur campur-bunga kobis,batang saderi,lobak,jagung muda..dll (ni bg yg suke letak sayur..)
garam
kiub ayam knorr (nk letk bole..x letk pn bole..nk bg sedp..letk rr)


cara memasak..
tulang dibasuh bersih dan di rebus terlebih dahulu..masukkan beberapa hirisan halia semasa merebus..(bg hilangkn bau dia..) setelah tulang empuk..tumiskan bahan2 yg dihiris smpai naik bau..dan kekuning2an..seeloknya jgn gunakan minyak yg byk sewaktu menumis..masukkan gk kiub ayam knorr sewaktu menumis..pastu masukkan air rebusan tulang td bersama tulangnya serta kentang..lepas itu..agak2 kentang da empuk..masukkan plak sayur..jgn lupe masukkan garam..agak2 sayur da agk masak..bole rr matikan api dan hidangkan..taburkan bawang goreng dan daun sup..sedia utk dimkn bersama bihun...ops jgn lupe sambal kicap k...


aku yg tgh khusyuk nk mula memasak..
smpat plak nk posing2 ek..hehe..



bahan2 yg diperlukan semasa nk memasak..


cara2 nk msk..senang jek..x susah pn...



da siap pn...lupe nk tabur daun sup ngan bawang goreng...