untuk suke2 ajerrrr...

Sabtu, 28 November 2009

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA...




kejap jek masa berlalu..diam x diam ari rya korban smpai lg..ari rya ni aku x g memana pn..dpt g uma abah umi pn mlm..sbb tunang aku msih lg anta lembu kt customer smpai mlm..lgpn biasanya bila tiba ari raya aidiladha jek..mmg  x wt preparation sgt pn..thun ni aku b'peluang tgk sndiri mcmn ibadat Qurban ni dilakukan...ya Allah mmg pngalaman b'harga bg aku..sblm2 ni aku x b'peluang nk g tgk..yek rr sape plak nk bwk aku g tgk kn..tp kali ni..tunang aku bwk aku sama2 g tgk lmbu di qurban kt masjid kt Kg Setia Jaya kt Macap...disebabkan tunang aku dan abah pn wat qurban..jd mmg kitorang kna rr dtg tgk..pas semayang jumaat 2..tunang aku terus amik aku kt uma..memula aku dtg..lembu 2 tgh diikat dan da bersedia utk disembelih..Ya Allah..mcm x smpai ati aku tgk..airmata aku da mula nk kuar..aku ni mmg mudah nk nangis..lg2 bila tgk bnda2 yg leh menyentuh ati aku ni..tp dlm ati aku..x bole rr aku  kesian n sedih..sbb bila aku ada perasaan kesian kt lembu 2..da jd haram aku mkn daging lembu 2 nnt..aku bkn ape..sbb lmbu2 2 adalah lembu tunang aku..jd aku selalu nmpak dan main2 ngan lembu 2..so mmg rr aku cm sayu jek..aku pun mntk kunci kete kt tunang aku..dan aku pn duduk dlm kete jek..bila perasaan aku da reda..aku pn kuar dr kete dan kuatkan semangat tgk lembu 2 disembelih..alhamdulillah..dpt gk aku kuatkan semangat..yek rr bila aku pikir2 smpai bila aku nk takut kn...lgpn ni adalah pengalaman..aku kt masjid 2 smpai rr lembu2 2 siap dilapah dan diagih2kan..banyak btul daging lmbu2 2..baru rr aku tau..mcm 2 rupanya ibadat qurban  dilakukan..seronok betul tgk daging2 fresh..byk gk aku ngan tunang aku bwk blik daging..pasni mst tiap2 taun aku akn b'peluang tgk ibadat qurban dilakukan lg...pape pn mmg 1 pengalaman baru bg aku..rasa mcm x pcya aku bole lakukan gk akhirnya...alhamdulillah...

pagi raya..b'gambo sorang2 jek..
sbb tunang aku awal2 lg da g anta lembu utk diqurban...

akim jek yg nk b'gambo ngan mak long kan...

kt masjid tmpt lembu disembelih...tgk rr lmbu yg baru lps disembelih..
dilapah dan diagih2kn...beso btul lmbu2 2..4 ekor yg disembelih..
tunang aku sekor..abah sekor..masjid 2 ekor..