untuk suke2 ajerrrr...

Isnin, 21 Mac 2011

PENGALAMAN MELAHIRKAN..


walaupun ianya da lebih 2 bln berlalu..tapi x salah rasanya nk berkongsi cerita ngan sume pengalaman dan saat2 aku nk melahirkan my princess Qisya..pagi 2 mcm biasa aku bersiap2 nk g jb ngn my hubby utk uruskan skit kje..aku dpt rsa yg perut aku skit2 mcm sakit..tp xde la sakit sgt..sakit skit2 jek..tp selang 10 minit sakit 2 akn dtg..aku pon ckp ngan my hubby..nape ek perut cam sakit..dia kata xde apa2 la 2..aku pon pecaya gak coz xde lngsung tnda2 aku nk bersalin..org kata akn pecah air ketuban..or paling tidak pon kuar skit darah..aku pon rilex lg..tp bila sakit 2 da mula mcm kuat skit selang 5 minit..aku da mula cam x sdp ati..trus ckp kt my hubby kna g klinik gk utk wat check up..otw dlm keta mkin cam kuat plak sakitnya..even xde la kuat sgt..sbb rsa sakit 2 jp dtg jp ilang..smpai kt klinik maternity kluang..bila hubby aku ckp kt staff yg bertugas aku sakit perut..trus dia suh aku msuk check up dlu..doktor pon check bukaan serviks aku..dah 4cm rupanya..apalagi..trus aku dimasukkan kt dlm labour room..mmg da seram sjuk time 2..ye la mmg x ready nk bersalin..due aku sepatutnya 5.1.2011..nsib baik sume brg da lengkap kt dlm keta..msuk labour room..salin baju..sempat gak minum air selusuh yg Pak Long wat..mintak maap kt hubby sume..cam rsa sedih pon ada gak time 2 bila my hubby peluk&cium kt dahi kata xkan ada pape..
dlm labour room trus masuk air dan mcm2 lg yg dia wat..time 2 sakit da mula kuat..time 2 da kul 11 lebih da..doktor anggarkan mgkin lewat ptg baru aku akn bersalin..staffness kt stu siap ckp kt my hubby klu nk blik dulu leh blik..coz nk tggu mgkin lmbat lg..hubby aku pon apa lg..trus blik coz mmg ada kje yg nk kna settlekan kt opis..aku pon x kisah la..sbb xkn nk suh dia tggu aku berejam2 kan..dlm labour room aku smpat main msg ngan kwn2..saje nk alihkan perhatian kt sakit yg da mula rsa kuat 2..staff kt dlm labour room 2 pon da bercite2 ttg nk mkn apa tghari 2..yela da time wktu lunch kan..dlm kul 12 lbih..aku da mula sakit kuat..x dpt nk gambarkan sakit 2..mmg sakit sgt..nurse pon dtg check aku..dia kata pintu rahim aku da terbuka 6cm..dia ckp..nk tggu husband dtg x..aku ckp xpyh..sbb aku da sakit sgt..xkn nk tggu my hubby lg kan..dia kata rsa bersalah sbb surh my hubby blik dlu td..dia kata x sngka bukaan pintu rahim aku terbuka dgn cpt..aku trus sms hubby bgtau..time 2 da terbukak 8cm..mmg kelam kabut la time 2..yg aku da xtahan sakit..yg diorg plak ckp jgn teran dulu coz doktr xde..terlari2 diorg panggil doktr..time 2 aku mmg da x than sgt..aku pon meneran sekuat yg bole..doktr sampai2 jek..bby pon da nk kuar..dan akhirnya dengar la tangisan bby..syukur sgt2 aku rsakan time 2..dipermudahkan bersalin oleh Allah..sakit nk bersalin pon x lma sgt..tepat jam 12.56..aku selamat melahirkn bby girl seberat 3kg..walaupun tanpa hubby kt sisi..tp Alhamdulillah sumenya berjalan dengan lancar..lps2 bersalin smpt lg trus sms kt kwn2 bgtau da selmt bersalin..:-)..itu la pengalaman melahirkan yg aku rsa satu pengalaman yg x dpt dilupakan..rsa bersyukur kerana lengkap la kehidupan aku sbg seorang perempuan..


pas delivered pon sempat amik gambo lg 2..:-)

muke gembira sbb da dpt bby..



Hanis Qisya Damia yg berusia 1 ari..